Галерия
Васка Емануилова и xfilm festival представят:
xfilm лекции
#4 кино + агитпроп
17,
юни, сряда, 19 ч. – разговор за филма „Триумф на волята", 1935 на Лени Рифенщал
Водещи
на срещите: Красимир Терзиев и Рене Беекман
В средата на изборния
сезон на 2009 г. - 10 дни след като България излъчи избора си на представители
в Европарламента и 10 дни преди изборите за национален парламент, xfilmлекция #4 се вглежда отблизо в политиките на
пропаганда.
Филмът, предложен за
обсъждане, е спиран от публично показване и забраняван. Това е филм, чието
право на съществуване за последните 50 години е отнето. За него и личните
приятелски отношения с политиците на деня, режисьорката Лени Рифенщал е била
арестувана, без да й бъдат присъдени или
каквито и да било обвинения в престъпление.
След нейната смърт
през септември 2003 г. английският вестник „The Daily Telegraph" пише, че тя е
"може би най-талантливата жена - филмов режисьор на 20-ти век, но
приветстването на Нацистка Германия във филмите й със сигурност й осигурява
забвение"... Критиците обявяват фасцинацията й от атлетичната физика на
човешкото тяло [Олимпия] за фашистка. В действителност обаче нейният интерес, който
е и интерес на бивша балерина, е воден не толкова от фашистки идеологеми,
колкото от наслаждението на формата на човешкото тяло....
Мненията за нея и
работата й са поляризирани между онези, които я смятат за млада, талантлива, амбициозна
жена, въвлечена във вихъра на събития, които не напълно разбира и други, които виждат
в нейно лице студен, опортюнистичен пропагандатор и убеден нацист.
Според „Independent"
„в края на дългия си живот тя все още беше скандалната femme fatale на
немското кино... Тя се интересуваше от красотата, приключенията и киното, но
беше по-известна като жената, която обичаш да мразиш"
За филма
„Триумф на волята" е
пропаганден филм на Лени Рифенщал, който проследява конгреса на Немската
национал-социалистическа партия в Нюрнберг. Филмът съдържа откъси от речите на
различни нацистки лидери, включително речи на Хитлер, монтирани с кадри на
масите от последователи на движението.
Доминиращият тон е
завръщането на Германия като велика сила и Хитлер, като истинският германски
лидер, който ще донесе слава на нацията.
„Триумф на волята"
излиза през 1935 г. и веднага се превръща в един от най-ярките примери на
пропаганда в историята на киното. Техниките на Рифенщал, като движещи се
камери, употребата на телефото обективи, създаващи променена перспектива (Фабриката
„Карл Цайс" създава специални обективи за този филм), въздушни снимки и
революционен подход към употребата на музика отреждат на „Триумф на волята"
място на един от най-великите филми в историята.
Рифенщал печели
няколко награди не само в Германия, но и в САЩ, Франция, Швеция и др. страни. Филмът
е изключително популярен по времето на Третия райх, а може да се каже, че и
днес продължава да влияе на документални и игрални филми и клипове по цял свят.
---------------------
Проектът за
поредица от xfilmлекции е
инициатива на xfilmfestivalв рамките на платформата "Място за срещи" на галерия "Васка Емануилова",
която предвижда серия от събития - лекции, прожекции и разговори за
експерименталния филм и експанзията му във визуалните изкуства, мейнстрийм киното,
новите медии и телевизията. Настоящата програма е продължение на целите на xfilmfestivalза промотиране и разпространение
на Европейска и международна продукция в областта на експерименталния филм,
видео и нови медии.
Водещи на
лекциите в галерия "Васка Емануилова" са Красимир Терзиев и Рене Беекман,
инициатори и организатори на xfilmfestival.
Galeria Vaska Emanouilova
i xfilm festival predstaviat:
xfilm lekci
#4 kino + agitprop
Няма коментари:
Публикуване на коментар