Сътрудничеството на Софийска градска художествена галерия с един от най-интересните и активни европейски музеи – МУМОК, Виена, е събитие в българската художествена практика и свидетелство за намеренията и амбициите на СГХГ. Проектът за дългосрочна съвместна работа включва представяне на няколко големи изложби, които показват развитието на съвременното изкуство от 60-те години на 20-ти век до наши дни.
Поредицата се открива с изложбата „Виенски акционизъм". Това е най-емблематичното австрийско течение, което – макар и просъществувало много кратко (1960-1971) – оказва сериозно влияние върху международното развитие на авангарда и разширява границите на понятието. То се бори с консервативните ценности както в живота, така и в изкуството като противопоставя на традиционните жанрове на живописта, скулптурата и графиката директна работа в пространството с човешкото тяло, с различни течности и обекти. Акциите на представителите на движението разчупват множество табута в опита си да постигнат по-истинско физическо и психическо преживяване на реалността. Освен пърформанси, важни методи на изразяване са филмите и фотографията.
Основните представители на „Виенския акционизъм" са художниците Гюнтер Брус, Ото Мюл, Херман Нитч и Рудолф Шварцкоглер. Тяхното творчество ще бъде представено най-пълно в изложбата. Освен това ще бъдат включени произведения на световни художници като Джаксън Полък, Емилио Ведова и Ив Клайн, които предшестват „Виенския акционизъм" с опитите си да се отдалечат от живописната повърхност. Включени са творби и на артисти като Марина Абрамович, Вито Акончи, VALIE EXPORT, Йоко Оно, Кароли Шнийман, чиито акции и послания се асоциират с критичния тон на „Виенските акционисти" по социални, политически и художествени въпроси.
Изложбата включва 61 произведения: фотографии, отпечатъци, филми, живопис. Придружена е от каталог на български и английски език.
Херман Нитч, 4-та акция, 1963
Рудолф Шварцкоглер, 1-ва акция „Сватба", 1965
Ото Мюл, Хо Ши Мин – американците трябва да се оттеглят, 1967
VALIE EXPORT, Тема 4 от портфолиото „Hundigkeit", 1968/2003
Няма коментари:
Публикуване на коментар