Ефектът на лотоса
Какво може да носи в себе си едно така формулирано послание?
Дали мистичното цвете на изтока - символ на чистотата, духовността божественото, вселенското не крие в себе си и други тайни измерения?
Дали удивителната му способност /ефекта/ да разпръсва капчиците влага очиствайки себе си и съзерцаващите го не ни сочи един изумителен феномен, в готовността му да покълне и оживее отново след хилядолетен сън?
Духът на Индия обитаващ тази къща е провокирал в родения в Украйна и живеещ в Дюселдорф Альоша асоциации, които го карат да насели бившата зимна градина с необикновени футуристични същества. Пространствата са приютили създания, които до вчера невидими, сякаш необяснима енергия днес и сега е превърнала в изящна материя.
Създателят им ги определя като „биоизми". Те ни разкриват поглед към мисловния свят и естетиката на един художник вдъхновена от биотехнологиите и естествознанието.
Възхитен от микрокосмоса на миниатюрните частици, той използва духовния материал за да изгради в една специална перспектива концептуални художествени обекти - крехки фини структури. За своя медия е избрал акрилната боя, в която впряга таланта си на рисувач, за да я превърне във филигранни пластики, определими и като 3D - тридимензионална живопис.
Те нямат имена - те са просто обекти под номера. Изграждат се от само себе си без план или предварителна представа.
Често явление е, съвременният художник да вдишва научни открития и да издишва художествени творения. Или с други думи: когато изкуството срещне науката - да се родят неочаквано впечатляващи същества и образи.
Своите възгледи Альоша определя така:
„Биоизма или биофутуризма представя моята идея, да сътворя нови форми на живот и нова естетика на бъдещия органичен живот. За мен биоизма е начин да създам художествени обекти, които дават израз на новите форми на жизнена енергия.
Биоизма е моят опит да произведа изкуство, основано на жизненост и съвкупна цялост: докато изработвам всяка част, аз се опитвам да вложа в нея възможно най-много движение, дишане и многообразие. На всяко мое творение аз гледам като на живо същество. Биоизмът вдъхва живот на неживите субекти. Лично аз вярвам, че в бъдеще, вследствие на революционните биотехнологии ние ще използваме живи мебели, ще живеем в живи къщи , ще пътуваме из Вселената на живи космически станции. Но най-вълнуващото от всичко ще бъде възможността, художникът да твори с жива материя и да създава нови форми на живот. Художественият акт ще надхвърли практическото значение на раждането. Музеите на бъдещето ще се превърнат в зоологически градини, галериите – във фондове за нови биологични видове, ателиетата – в биолаборатории. Биоизмът цели да разпръсне безкрайно много нови форми на живот във Вселената."
От гледна точка на изкуствознанието технически референции за обектите на Альоша могат да се открият в творчеството на Албрехт Дюрер и в рисувания от него с много любов миниатюрен свят на растения и животни. Връзка може да се намери и с неореалистичните работи на Конрад Клафек, чиито лекции Альоша посещава в Дюселдорфската художествена академия и с минималистичната скулптура на 50-те и 60-те години, с биоморфните скултури на Ханс Арп. Влияние може са се открие и в родения през 90-те години на миналия век „биоарт" и с Едуардо Кац. Но работите на Альоша не мога да бъдат причислени към това течение. Той не се опитва да адаптира природата, или да и влияе. По –скоро, любопитен и подтикнат от природонаучните открития той създава нови по характеристика художествени обекти.
Колкото и провокативна да е творческата позиция на Альоша, той все пак успява са запази една белязана от ирония дистанция от науката.
Ваня Кубадинска
CBC creative bar curators
За контакти:
Tel.: + 359 888 3710 98
__,_._,___
Няма коментари:
Публикуване на коментар