contemporary art in Bulgaria; contemporary art and Bulgaria; contemporary art of Bulgaria; contemporary art off Bulgaria; contemporary art beyond Bulgaria;

powered by ARTCHANNEL.BG

Последователи

21 януари 2010

"Vyobrazhaemia zapad: drugoto miasto na socializma" v Literaturen vestnik

Zdraveite kolegi i priateli,

V broia na Literaturen vestnik, koito se prodava ot dnes 20
ianuari, izliza otkys ot knigata na Alexei Yurchak, Everything
Was Forever, Unitl It Was No More: The Last Soviet Generation (Vsichko
beshe zavinagi dokato ne svyrshi vnezapno: Poslednoto syvetsko
pokolenie), Princeton University press, 2007.

Otkysyt e ot glava 5, "Vyobrazhaemia zapad: drugoto miasto na
socializma". Vizhte po-dolu komentar kym knigata,
kojto shte izleze v broia na vestnika. (Syshto i v prikachen file)

Blagodarnosti na Georgi Gostpodinov za proiavenia interes i sydejstvie!

P.S. Ako s tazi publikacia knigata na Aleksei Yurchak vi zainteresuva,
pishete mi. Tova shte pomogne za izdavaneto í na bylgarski
ezik.
--
Marga Goranova
Independent researcher

marga.goranova@gmail.com
(+52) 3313398986

Коментар
Според изследователи на социализма като Катрин Вердери, книгата на
Алексей Юрчак е „брилянтна, напълно нова теория за природата на
социализма и неговото рухване". Друг изключително известен антрополог,
Каролин Хъмфри, смята, че изследването му „дава ново и убедително
проникновение, което непременно ще бъде в центъра на всички сериозни
дискусии на системите от съветски тип за години напред". Това, което
прави книгата незаменима за изследователите на социалистическия период
е, че Алексей Юрчак обединява в една перспектива идеологическия
дискурс и всекидневието на социалистическия свят. Той предлага
алтернатива на дихотомиите, през които се обикновено се обяснява
социализма: общество – държава, власт – съпротива, лъжа –
автентичност, комформизъм – дисидентство и пр. Тези бинарни опозиции
присъстват както в тоталитарната парадигма, наложена в годините на
Студената война, така и в критикуващите я от 1970те години до днес
ревизионисти.
За разлика от тях, Юрчак се заема с говоренето по време на късния
социализъм – от конгресите на партията и комсомолските събрания в
училищата, до кафенетата и интимните приятелски среди. Тъй като след
смъртта на Сталин властовият дискурс не притежава свое върховно
основание, правилността на изказванията на всеки един – от Брежнев до
редовите комсомолски членове – става относителна и никой не може да
гарантира валидността им. Работата върху официалния език на поколения
функционери, води до нещо, което той нарича перформативно изместване
(performative shift) на властовия език. То позволява възпроизвеждането
на необходимите речи, събрания, чествания, избори и конгреси, докато
смисълът на изказванията, остава нерелевантен и се „откотвя".
В това Юрчак открива причината за непредвидените трансформации на
съветския свят. На мястото на изместените идеологически значения
последното съветско поколение (родено между 1950те и '70те години) се
ангажира с нови практики и смисли. Книгата проследява разнообразни
стилове на общуване, с „многобройни времена, пространства, социални
отношения и смисли" (128), които попадат вне - едновременно вътре и
вън от системата, напълно допуснати, но и съвсем непредвидени от нея.
В същия момент тези занимания според Юрчак са в хармония с по-широкия
хоризонт от социалистически ценности – творчество, стремеж към знание,
колективност и пр.
Включеният тук текст обобщава един от аргументите в книгата:
въобразяването на запада, въвличането му във всекидневието на
поколението (музика, дрехи, вещи и имена) създава други места в
рамките на съветския свят и го детериториализира. Това подготвя
изчезването му, съвсем неочаквано за всички „съветски хора", тъй като
„всичко беше завинаги, докато не свърши внезапно".

Марга Горанова



__._,_.___


art and Bulgaria http://art-bg.blogspot.com/
powered by E80 association
EXIT STRATEGIES&PROJECTS

[elektrik_bg] more info on: http://zetmag.org/elektrik_bg
moderator:ventsislav zankov
http://zankov.info




Няма коментари:

железен орден кой какво и защо

you can't save me

може и така

нечовешко

малко съветски песни и красавици

съдбата си играе със съдбата на съдба

бейби,бейби,бейби

What do New York Couples Fight About

Jackson Pollock on John Cage

царевицата и кунст-а - акция на плажа

Her Morning Elegance / Oren Lavie

Jonathan Meese - tate modern london

music: Royksopp - Sparks