contemporary art in Bulgaria; contemporary art and Bulgaria; contemporary art of Bulgaria; contemporary art off Bulgaria; contemporary art beyond Bulgaria;

powered by ARTCHANNEL.BG

21 април 2008

Рибата се вмирисва от културата (перспективи за развитие )

Рибата се вмирисва от културата (перспективи за развитие)

от Boryana Dragoeva /публикувано в електрик бг на 21.04.2008/
http://boryana-rossa.livejournal.com/6893.html



След като с много труд бутнахме мавзолея на Георги Димитров и направихме там ужасно грозна циментова площадка с непонятно предназначение, сме на път да унищожим и паметника посветен на 1300 години БГ на Валентин Старчев пред НДК.

Както стана и с много къщи в София, кметството, Министерството на културата и всички, от които опазването на архитектурното и монументално наследство зависи, изчакаха да паднат всички плочки на паметника и да кажат със задоволство, че възстановяването му е толкова скъпо, че по-евтино ще е да го разрушим и да построим там паркинг, стена за катерене!!!!! (такава кретения не бях чувала) или вероятно някой малък Малл- ец или бирарийка, че няма къде парите да си харчат нещастните столичани.

Кметът, както изглежда се интересува само от възстановяване на комерсиално изгодни терени (като Ариана, което все пак се радвам, че е възстановено, макар че се претъпка с някакви атракции до такава степен, че водата не се вижда), а не такива, които са свързани с историята или културата. Министърът на културата до сега показва някакво свястно отношение, както и директорът на НДК, който се бори за възстановяване на паметника. Но ако техните намерения останат само намерения - от това няма да има много полза.


Поколенията политици от началото на 90-те са до такава степен безкултурни, че не само че за култура пари не се отделят, но дори и това, което вече е създадено не се пази. Отношението към културата, образованието и културно-историческото наследство е най-очевидния признак за качеството на управляващите. За съжаление до сега нито една партия не е имала ЯСНА идея за развитие на култрата и образованието. Затова станахме не само най-бедната, но и най-безкултурната страна в Европа. Няма да изреждам огромният списък от неща, които нямаме, а би трябвало да имаме, ако сме страна, която се гордее с културата си.

Що се отнася до естетическите качества на паметника, в които нашият кмет “не е убеден” (http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=482760) трябва да кажа две неща:

Кметът НЕ е експерт, който да се произнася за “естетически качества”. Той е човек, който има полицейско образование и със сигурност не е учил нито история на изкуството, нито естетика, нито философия, а история също не е ясно как е учил, след като си позволява да се държи като вандал.
Паметникът в състоянието, в което се намира е много по-добре изглеждащ отколкото преди - с плочки. Металните трегери създават усещане за строеж, за развитие, за движение, за технологичност, докато плочките - за застиналост и тежест. Затова според мене паметникът трябва да се обезопаси и да се остави в състоянието, в което е в момента. Би трябвало да се възстановят само надписите, които изпопадаха първи.
Втората причина да се запази паметникът в това състояние е, за да се помни как сме се отнасяли към историята и културата си от 1990 до 2008. След Втората световна война много разрушени постройки са оставени във вида си след бомбардировките като паметник ПРОТИВ зверствата на войната. Смятам, че ТРЯБВА да запазим паметника на Старчев в ТОЗИ ВИД, като монумент на КУЛТУРНИТЕ ЗВЕРСТВА НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРАВИТЕЛСТВА ОТ 1990 до 2008.
И една много малка причина е, че железните трегери много ми напомнят на рисунките и скулптурите от метални коси (за косене на трева) на Камен Старчев – синът на Валентин , които той правеше като студент в първи и втори курс в Академията. Аз завърших стенопис една година след него. Много бих се радвала ако той в сътрудничество с баща си направи проект за съхраняване или обновяване на паметника.
Това естествено е мое лично мнение, Валентин Старчев е този, който трябва да реши дали смята за добре паметникът да се въстановява или просто “запазва”. НЕ КМЕТЪТ!!!!

И още едно предложение:

След като нещата не могат да се оправят "отгоре" и ако все пак решат твърдо, че “стена за катерене” е нещо по-важо от паметник, тогава трябва да започнем да действаме "от долу". Гражданското общество и демокрацията преди всичко означават активност на всеки човек, който успява да изрази идеите си ясно, гръмко и многолюдно, така че на тях да им се обърне внимание.

Затова ние Ултрафутуро - организираме акция "Снимка за спомен" пред паметника. Всеки, който иска, може да дойде и да се снима заедно с паметника преди той да бъде разрушен. Поне ще гм има на снимки, та един ден някой марсианец да дойде и да каже – абе тука този паметник е много интересен дай да го възстановим!

Това ще го направим през месец май, след празниците, а датата ще я обявим допълнително.

Няма коментари:

Последователи

железен орден кой какво и защо

you can't save me

може и така

нечовешко

малко съветски песни и красавици

съдбата си играе със съдбата на съдба

бейби,бейби,бейби

What do New York Couples Fight About

Jackson Pollock on John Cage

царевицата и кунст-а - акция на плажа

Her Morning Elegance / Oren Lavie

Jonathan Meese - tate modern london

music: Royksopp - Sparks